W skład Zespołu wchodzą również :
Szkoła Podstawowa Specjalna
Gimnazjum Specjalne
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy
Od kilku lat szkoła oferuje możliwość edukacji dzieciom ze spektrum autyzmu. Tutaj w małych klasach - od dwóch do czterech osób mogą uczyć się dzieci z autyzmem w normie intelektualnej oraz z niepełnosprawnością intelektualną.
Powstała na prośbę rodziców, którzy pragną objąć swoje dziecko specjalistyczną pomocą i zadbać o to, aby jego zajęcia edukacyjne były ciekawe, urozmaicone i przyjemne.
Jesteśmy placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, które wykazują różne nietypowe zachowania, np.
Echolalie (powtarzanie słów lub zdań)
Bezustanne mówienie tylko na jeden temat
Obojętność na otoczenie
Śmiech, chichot nieadekwatny do sytuacji
Napady złego nastroju, złości bez powodu
Wyrażanie potrzeb przez używanie ręki dorosłego
Brak kontaktu wzrokowego
Dążenie do monotonii, opór przed zmianami
Nietypowe układanie zabawek i przedmiotów, nietypowe zabawy przedmiotami
Niechęć do dotykania, przytulania
Brak strachu przed zagrożeniem
Trudności w kontaktach z innymi dziećmi
A poprzez to:
nie odnajdują się w szkołach i klasach integracyjnych ze względu na trudności w nauce lub problemy z dostosowaniem się do zasad panujących w szkole.
będąc skierowane na zajęcia indywidualne w szkole nie mają możliwości rozwijać swoich kompetencji społecznych i nawiązywać przyjaźni.
nie lubią lub ze względu na swoją wrażliwość, nie mogą uczęszczać do szkoły masowej.
potrzebują indywidualnego podejścia pedagogów i programu nauczania dopasowanego do swoich zainteresowań.
Realizujemy podstawę programową kształcenia ogólnego oraz autorskie programy edukacyjne (edukacyjno-terapeutyczne) wychodzące naprzeciw potrzebom dzieci i młodzieży z autyzmem.
Misją szkoły jest zapewnienie uczniom warunków zrównoważonego rozwoju w bezpiecznym środowisku. Pomagamy dzieciom odkrywać i rozwijać swoje talenty w atmosferze wzajemnego szacunku i tolerancji. Kładziemy nacisk na naukę samodzielności ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji potrzebnej do dalszej edukacji. U nas dzieci odnajdują przyjaciół, zrozumienie i akceptację.
Szkoła zatrudnia doświadczonych pedagogów specjalnych, terapeutów, neurologopedów, psychologa i innych specjalistów :terapeutów Integracji Sensorycznej, terapeutę ruchowego, którzy zadbają o to, by Państwa Dzieci miały jak najlepsze warunki do nauki, rozwoju, terapii i rehabilitacji. Nasi nauczyciele wierzą, iż sukces edukacyjny ucznia zależy od zrozumienia problemów dziecka, od ich tolerancji, wyrozumiałości i akceptacji faktu, że dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga większego wsparcia i zaangażowania z ich strony. W każdej klasie pracuje wychowawca koordynujący pracę całego zespołu pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz pomoc nauczyciela. Praca z uczniem jest zindywidualizowana. Aby dotrzeć do dzieci z autyzmem poszukujemy niekonwencjonalnych sposobów, dlatego w naszej szkole pracuje również pies terapeuta, którego dzieci uwielbiają i wykonują przy nim nawet najtrudniejsze ćwiczenia.
Co nas wyróżnia?
Dla każdego ucznia zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nim opracowuje indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny uwzględniając potrzeby i możliwości danego dziecka
Miejsce nauki i proces nauczania dostosowany jest do indywidualnych potrzeb ucznia;
Możliwość realizacji nauczania w formie indywidualnej zarówno w domu jak i w szkole.
Bogaty wachlarz zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych i specjalistycznych
model edukacji oparty na doświadczeniu;
czytaj dalej ⇓ REKLAMAinformacje słowne poparte tekstem pisanym, obrazem, ilustracją lub filmem;
nowe pojęcie lub materiał abstrakcyjny przedstawiany jest w sposób możliwie najbardziej konkretny;
kreatywne wykorzystanie zainteresowań ucznia;
wspomaganie rozwoju komunikacyjnego dziecka;
praca na bazie pozytywnych wzmocnień;
w ocenianiu oddzielamy te obszary, w których trudności wynikają z zaburzeń;
zachęcamy i wspieramy włączanie się dziecka do grupowych zajęć, gier i zabaw;
strukturyzacja zajęć, dnia, tygodnia
Metody i techniki pracy z uczniami:
metoda Integracji Sensorycznej
metoda symultaniczno - sekwencyjna (pot. krakowska)
metoda indywidualnej stymulacji słuchu dr Kjelda Johansena IAS
Terapia czaszkowo-krzyżowa
zintegrowana terapia taktylna (praca z ciałem), masaż Dotyk Motyla
Trening Umiejętności Społecznych
plany dnia i aktywności, wizualizowanie poleceń
system komunikacji PECS, AAC, MAKATON
techniki komputerowe, gry multimedialne
metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
Kinezjologia Edukacyjna Paula Denissona
metoda M. Ch. Knillów,
techniki relaksacyjne, masaże
metoda Affolter
metoda ośrodków pracy i dobrego startu
terapia behawioralna
muzykoterapia
zajęcia na basenie
dogoterapia, hipoterapia
metoda Total Physical Response ( reagowanie całym ciałem) stosowana na lekcjach j. angielskiego
Staramy się również, aby dzieci budowały relacje i więzi między sobą poprzez wspólny udział w wydarzeniach z życia szkoły. W tym celu oferujemy szeroką gamę zajęć grupowych, integracyjnych, okolicznościowych oraz ciekawe wycieczki edukacyjno-krajoznawcze oraz od tego roku zielona szkołę, podczas których uczniowie uczą się samodzielności w naturalnym środowisku społecznym.
Uczniowie w naszej szkole mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań uczestnicząc w wycieczkach, zajęciach tanecznych, kulinarnych, oraz kołach zainteresowań o charakterze sportowo-rekreacyjnym (zajęcia rekreacyjne na basenie oraz zajęcia z hipoterapii) oraz artystycznym. Szkoła oferuje w ciągu roku szkolnego mnóstwo atrakcyjnych zajęć integracyjnych dla wszystkich uczniów, zgodnie z kalendarzem wydarzeń. Mają one charakter imprez muzycznych, teatralnych, plastycznych, zajęć plenerowych, wycieczek edukacyjnych i turystyczno - krajoznawczych oraz spotkania z kulturą i sztuką. Terapia i nauka jest realizowana w ścisłej współpracy z rodzicami.
Nabór uczniów do wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu odbywa się przez cały rok szkolny.
Szczegółowe informacje mogą uzyskać państwo w siedzibie szkoły przy ul. "Wira" Bartoszewskiego 10 w Biłgoraju (w dawnym budynku UMCS).
Tel. sekretariat (84) 6274964, dyrektor: 502350931, strona http://www