Zabezpieczenia bankowe
Komisja Nadzoru Finansowego zobowiązuje wszystkie banki do ciągłego i systematycznego podwyższania standardów bezpieczeństwa. Stosują one rożnego rodzaju systemy zabezpieczeń dostępu do rachunku oraz dokonywanych transakcji.
- Uwierzytelnienie, które polega na podaniu w trakcie logowania: identyfikatora i wcześniej ustalonego hasła. Powinno zawierać duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Hasło może być wpisywane całościowo lub tzw. sposób maskowany, gdzie wpisujemy tylko niektóre jego znaki.
- 3D Secure, czyli autoryzacja polegająca na potwierdzaniu jednorazowym kodem dokonywanych transakcji przelewowych czy tych dokonywanych za pomocą karty płatniczej w Internecie. Kody są wysyłane SMS-em lub generowane za pomocą tzw. tokenów.
- Limity transakcji. Bank pozwala na samodzielne ustawienie wysokości maksymalnej kwoty limitu wypłaty gotówkowej, limitu płatności internetowej czy płatności za pomocą karty płatniczej. Może być ustawiony dla pojedynczej transakcji (też zbliżeniowej) lub sumy wszystkich dokonywanych w czasie jednego dnia.
- Powiadomienia SMS. Po każdej transakcji na naszym koncie bankowym, zostaniemy o tym poinformowani przez wiadomość tekstową na podany przez nas numer telefonu komórkowego.
- Kod PIN, który musi być zawsze podany przy wypłacie gotówki w bankomacie czy płatności bezgotówkowej w punkcie z terminalem płatniczym.
Własne metody bezpieczeństwa
To my jako użytkownicy musimy dbać, aby niepowołane osoby nie miały dostępu do istotnych informacji. Musimy zadbać, by informacje o nas nie zostały przechwycone lub pozyskane przez przestępców. To niełatwe, ponieważ w czasie codziennego użytkowania konta bankowego mimowolnie idziemy na łatwiznę. Dodatkowo brak własnych, negatywnych doświadczeń usypia naszą czujność i wpadamy w rutynę. Aby bezpieczniej korzystać z konta bankowego, powinniśmy pamiętać o stosowaniu następujących czynności:
- ustawiamy tzw. "silne" hasło, do swojego internetowego konta bankowego, które zmieniamy cyklicznie - nie podajemy go nikomu, ani nie pozwalamy na zapisywanie go przez przeglądarki czy programy - stosując zasadę ograniczonego zaufania;
- okresowo przeglądamy historie wykonanych przelewów w poszukiwaniu tych podejrzanych oraz numery kont w zdefiniowanych zleceniach przelewów - pozwoli to nam wyłapać takie, których nie zlecaliśmy lub dane, które zostały zmienione;
- instalujemy i systematycznie aktualizujemy program antywirusowy na telefonie i komputerze - uchroni nas to przed szpiegowskim oprogramowaniem;
- wpisujemy ręcznie numer konta do przelewu, nie wklejamy go, ponieważ istnieją programy, które wklejają z góry ustalony tekst/numer konta;
- Zawsze wylogowujemy się po skorzystaniu z konta za pomocą Internetu czy komórki. Nie wystarczy samo zamknięcie przeglądarki;
- jeśli nie musimy podawać swoich danych prywatnych — nie róbmy tego. Im mniej informacji o tobie jest w sieci, tym jesteś bezpieczniejszy;
- Nie otwieramy linków, wiadomości mailowych czy SMS-owych nieznanego pochodzenia sugerujących zalogowanie się na swoje konto. Pamiętajmy, że bank kontaktuje się z nami za pomocą korespondencji wewnętrznej w panelu konta.
- Sprawdzamy, czy na stronie internetowej, gdzie logujemy się do konta w adresie jest początek: "https://" oraz czy widzimy kłódeczkę koło paska adresu. Gwarantują one szyfrowanie protokołem SSL/TLS. Klikając w nią, sprawdzisz certyfikat i to, czy na pewno należy on do banku.
- Loguj się wyłącznie na własnych urządzeniach. Jeśli już musimy korzystać z komputera czy telefonu dostępnego dla innych osób, po zakończeniu sesji skasuj jej historię oraz zapisane ciasteczka.
- W przypadku płatności kartą płatniczą, nie zapisujemy PIN-u do niej, ani nie podajemy go osobom trzecim. Gdy kupujemy w Internecie, sprawdzamy dokładnie sprzedawcę, gdy chcemy podać dane z karty;
- Jeśli coś budzi naszą wątpliwość, najpierw dzwońmy na infolinie banku, by to zweryfikować.
Na koniec - zanim zdecydujemy o wyborze konta bankowego, oprócz analizowania jego kosztów obsługi - sprawdźmy również, jakie zabezpieczenia stosuje dany bank.