Internauta korzystający z przeglądarki Google, po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła, zobaczy wyniki składające się z dwóch części - płatnych reklam Google AdWords i wyników organicznych. Płatne reklamy są oznaczone jako "Reklama" lub "Link sponsorowany" i często wyświetlane są wraz ze zdjęciem. Za to na kolejność wyników organicznych wpływ ma tak zwane pozycjonowanie stron - Search Engine Optimization (SEO).
SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacja
Działania związane z SEO należy zacząć od optymalizacji, czyli szeregu zadań z pogranicza programowania i marketingu, mających na celu usprawnienie ładowania witryny. Zaliczyć tu można na przykład likwidację zbędnych elementów z odnośnika (jak option=com_content&view=article) czy poprawę kodu strony tak, by tekst poprawnie wyświetlał się na urządzeniach mobilnych. Chodzi też o to, by w adresie strony umieścić frazy kluczowe.
Następnym krokiem jest pozycjonowanie. Na pozycję witryny na liście wyników wyszukiwania wpływ ma algorytm wyszukiwarki, uwzględniający około 200 kryteriów - ich liczba jednak stale rośnie. Część z nich związana jest z optymalizacją, pozostałe zaś na przykład z uzupełnieniem informacji o sklepie (godziny otwarcia i dane kontaktowe), aktywnością w social media czy ilością i jakością stron linkujących do witryny sklepu. Treść algorytmu wyszukiwarki nie jest znana - jedynie niektóre kryteria są podane do publicznej wiadomości, inne zaś odkrywane są stopniowo przez ekspertów od marketingu internetowego. Agencje takie jak OMS, na podstawie doświadczenia i długoletnich obserwacji, są w stanie określić, jakie elementy pojawiły się w algorytmie i jak należy się do nich dostosować. Oferta firmy dostępna jest pod adresem https://oms.slupsk.pl/seo-i-pozycjonowanie/.
Kampanie płatnych reklam (PPC)
Wróćmy do wyników wyszukiwania. Na górze strony zobaczyć można reklamy Google AdWords. Działają one w oparciu o mechanizm Pay Per Click, czyli opłaty za kliknięcie. Reklamodawca nie płaci za emisję reklamy, a jedynie za kliknięcie w link lub baner. Ponadto może on ustalić dzienny budżet, dzięki czemu koszt ten stanie się jeszcze niższy. Kampanie płatnych reklam mogą być świetnym uzupełnieniem pozycjonowania, ponieważ w takie reklamy chętnie klikają ci klienci, którzy są już zdecydowani na konkretny produkt, natomiast w pozostałe wyniki - ci, którzy dopiero szukają informacji.
Wszystkie te praktyki bez wątpienia zwiększają ruch na stronach, co przekłada się na sprzedaż i zainteresowanie klientów. Wymagają jednak sporo zaangażowania i czasu - rezultaty mogą pojawić się dopiero po upływie kilku tygodni, a nawet miesięcy.