Co to jest baza danych o odpadach?
BDO jest to elektroniczna baza dostępna pod adresem bdo.mos.gov.pl która służy kontroli systemu i stanowi narzędzie do walki z szarą strefą odpadów - chodzi o to, aby dane dotyczące transferu odpadów można było od razu zweryfikować w internetowej bazie danych. Po wpisaniu NIP przedsiębiorstwa lub jego nazwy można zweryfikować czy podmiot jest zarejestrowany w bazie i działa legalnie - numer rejestrowy BDO powinien być umieszczony na dokumentach sprzedażowych. BDO zakłada również likwidację papierowych kart przekazania odpadu oraz papierowych kart ewidencji odpadu, a więc rok 2018 prawdopodobnie był ostatnim rokiem rozliczonym w formie papierowej
Z jakiej podstawy prawnej wynika obowiązek wpisu do BDO?
Od 24 stycznia 2018 roku obowiązuje zmiana dotycząca ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. - termin składania wniosków upłynął po 6 miesiącach od wprowadzenia nowego rejestru, a więc 24 lipca 2018r. Na chwile obecną nie oznacza to, że te podmioty które nie złożyły wniosku nie mogą go złożyć pomimo upływu terminu jednak muszą liczyć z możliwością nałożenia na nich kar.
Kto powinien być wpisany do rejestru?
- Wprowadzających opakowania i produkty w opakowaniach np. producenci, drzwi, okien mebli, przedmiotów użytku codziennego, produktów spożywczych itp.
- Sprowadzających/wprowadzających na rynek pojazdy np. samochody, sprzęt budowlany, rolniczy.
- Prowadzący punkty zbierania pojazdów, stację demontażu, strzępiarki.
- Wprowadzających na terytorium kraju oleje i preparaty smarowe oraz opony - również te w wprowadzonych pojazdach
- Wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny np. importerzy sprzętu (oświetlenia, małego i dużego AGD, GSM oraz RTV) w celu sprzedaży w sklepie internetowych lub stacjonarnym.
- Wprowadzających baterie i akumulatory - również te w wprowadzonych pojazdach
- Firmy transportujące odpady ( np. ziemia w wykopu), sprzedające i przetwarzający odpady.
- Wytwarzający odpady - prawie każdy przedsiębiorca który w związku z prowadzoną działalnością wytwarza odpady np. kartony, folię, odpady z procesu produkcji, firmy remontowo budowlane i wiele innych.
Wiele małych i średnich przedsiębiorstw niestety nadal nie wie, że są zobowiązane do wpisu do Bazy Danych o produktach i opakowaniach, a także o gospodarce odpadami. Obowiązek ten obejmuje sektory firm produkcyjnych i usługowych. Wiele firm wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach, sprzęt, pojazdy nie ma podpisanych stosownych umów z organizacjami odzysku zapewniającymi poziomy recyklingu.
Jakie są kary za brak wpisu?
Podmioty, które nie dokonały rejestracji zagrożone są karą grzywny, a nawet aresztem. Firma, prowadząca działalność podlegającą rejestracji, która nie posiada wymaganego wpisu, może zostać obarczona grzywną o wysokości od 1 000 do 1 000 000 zł. Dotyczy to również przedsiębiorstw, które podały nierzetelne lub niezgodne ze stanem rzeczywistym informacje. Przykładem tego typu sytuacji może być przypadek, gdy firma podała tylko jedną z podstaw wpisu, a powinna także inne. Może to mieć miejsce gdy np. przedsiębiorstwo wprowadzające sprzęt elektroniczny nie zaznaczyło, że sprzedaje go również w opakowaniach. Kary mogą dotyczyć także firm współpracujących z tymi zarejestrowanymi, jeżeli przykładowo zajmują się dystrybucją produktów w opakowaniach wprowadzonych przez niezarejestrowany podmiot. Kolejną z tego typu sytuacji podlegających karze jest przekazanie odpadów podmiotowi, który nie wpisał się do rejestru.
Jak dokonać wpisu do BDO?
Wpisu do bazy dokonuje Marszałek Województwa właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu ewentualnie właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności na wniosek przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcy którzy jeszcze nie złożyli wniosku mogą skorzystać z pomocy naszych doradców.
Zapraszamy do kontaktu na www.bhpiww.pl