Co ile należy wymieniać rozrząd?
Zalecenia co do wymiany rozrządu w dużej mierze zależą od konkretnego typu pojazdu, modelu, producenta. Dlatego też zaleca się wymieniać rozrząd zgodnie z wytycznymi producenta samochodu, które zwykle są określone w instrukcji obsługi pojazdu. W zależności od modelu i typu silnika, interwały wymiany mogą wynosić od 60 000 do 150 000 kilometrów lub co kilka lat (zazwyczaj 4-6 lat).
Wymiana rozrządu nie jest wyjątkowo kosztowna, natomiast niewłaściwa eksploatacja paska rozrządu, czyli zbyt długie odkładanie tej wymiany, może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika (zgięcie zaworów, pęknięcie tłoków, a nawet całkowite unieruchomienie jednostki napędowej). Dlatego warto regularnie monitorować stan paska rozrządu oraz innych elementów układu, takich jak rolki prowadzące i napinacz. Warto też zlecać wymianę specjalistom, którzy przy okazji mogą sprawdzić cały układ i wyeliminować ewentualne problemy, zanim dojdzie do awarii.
W przypadku zakupu samochodu używanego wymiana rozrządu jest zalecana profilaktycznie, szczególnie jeśli nie masz pewności co do daty ostatniej takiej wymiany. Dzięki takiej zapobiegliwości można uniknąć kosztownych napraw w przyszłości. Regularna wymiana paska rozrządu to inwestycja w bezpieczeństwo i długowieczność silnika.
Wymiana paska rozrządu — jak często w konkretnych modelach samochodów?
Wartości dotyczące wymiany rozrządu mogą się różnić w zależności od wersji silnika oraz warunków eksploatacji. W przypadku wątpliwości najlepiej skonsultować się z doświadczonym mechanikiem albo autoryzowanym serwisem.
Jak wygląda to w przypadku silnika TSI - jednego z najbardziej popularnych turbodoładowanych jednostek spod flagi VW?
Silnik TSI wymaga wymiany rozrządu średnio co 180 000 km lub 10 lat. Wersje 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.5 TSI, 1.8 TSI czy 2.0 TSI nie różnią się w tym zakresie, dlatego kierowcy mogą być spokojni o częste obciążanie portfela w tym aspekcie. Jesli przyjrzymy się takim motorom jak 1.6 HDI oraz montowane w Audi TTS 2.0 TFSI - konieczność zmiany tego układu rozrządu będzie analogiczna. Dobra informacja jest także dla fanów Jeep oraz Chrystlerów, którzy pod maskami swoich aut mają zamontowany 5.7 Hemi - dokonanie wymiany rozrządu czeka ich bowiem średnio co 10 lat lub po pokonanych 150 000 km.
Jeśli chodzi o silniki TDI, tutaj sytuacja wygląda zgoła inaczej. Gdy kierowca zastanawia się, co ile dokonać wymiany rozrządu w 1.6 TDI - to jest to już 210 000 km przebiegu lub 10 lat. Niewiele gorzej wychodzi wersja 2.0 TDI - tutaj tej naprawy nasze auto będzie wymagać po 180 000 km lub 10 lat. Częstszych wydatków na rozrząd będzie wymagać za to 1.9 TDI - już co 90 000 - 120 000 km lub co 5-6 lat, dlatego ten aspekt dla kierowców mocno eksploatujących auto może być istotny przy zakupie auta.
A jak sytuacja ma się w przypadku jednostki 1.5 dCi? Ten oszczędny diesel od Renault będzie wymagał uwagi w zakresie wymiany rozrządu co 60 000 - 120 000 km lub co 5-6 lat, w zależności od posiadanej wersji.
Wiele osób zastanawia się także, jak będzie wyglądała częstotliwość wymiany rozrządu z perspektywy konkretnego modelu auta. Uśrednione dane przedstawiają się następująco:
- Ford Focus 1.5 Ecoboost - 240 000 km lub co 10 lat.
- Opel Corsa d 1.2 - 150 000 km lub co 10 lat.
- Opel Meriva b 1.4 - 150 000 km lub co 10 lat.
Ile kosztuje wymiana rozrządu i gdzie ją wykonać?
Wymianę rozrządu najlepiej wykonać przede wszystkim w sprawdzonym miejscu. Nie warto kierować się jedynie wyborem najtańszego warsztatu, bo kilkadziesiąt złotych oszczędności może okazać się niewarte późniejszych problemów z pracą rozrządu. W przypadku, gdy kierowcę interesuje wymiana rozrządu Elbląg, najlepiej postawić na sprawdzone warsztaty sieci Q Service Castrol, gdzie mechanicy profesjonalnie i sprawnie zrealizują usługę.
Wiele osób szuka zaufanych warsztatów w swojej okolicy, natomiast często nie jest to proste zadanie. Tutaj z pomocą przychodzi przeglądarka warsztatów samochodowych Q service Castrol. Na stronie możemy szybko i łatwo znaleźć sprawdzone miejsca, które oferują usługi na najwyższym poziomie, dlatego wykonanie konkretnej naprawy takiej jak chociażby wymiana rozrządu Zielona Góra, przestanie być skomplikowaną misją. Także dla mieszkańców Warszawy serwisy Q Service Castrol stoją otworem - niech wymiana rozrządu Warszawa zostanie oddana w ręce profesjonalistów. Sprawdź, a na pewno się nie zawiedziesz!