Wprowadzenie zmian było konieczne ze względu na przepisy ustawowe, ich interpretację oraz rosnące koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.
- Jeszcze kilka lat temu pieniądze z opłat śmieciowych wystarczały na pokrycie kosztów obsługi całego systemu, ale te z roku na rok są coraz wyższe. Do tej pory żeby nieco odciążyć mieszkańców różnicę pokrywaliśmy z budżetu, ale takie rozwiązanie coraz częściej kwestionują regionalne izby obrachunkowe i sądy administracyjne. Rosną również ceny energii, płaca minimalna i inne koszty osobowe oraz opłaty za składowanie odpadów w RIPOK, czyli Regionalnych Instalacjach Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Musieliśmy wziąć te argumenty pod uwagę, ponieważ w grudniu kończy się dotychczasowa umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów, a firmy, które wezmą udział w nowym przetargu na pewno uwzględnią podwyżki - tłumaczy Informacyjnej Agencji Samorządowej burmistrz Józefowa Roman Dziura.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że gmina Józefów do tej pory nie ma własnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Taki PSZOK już powstaje, ale koszty jego utrzymania będą wliczane w koszty obsługi całego systemu.
Na razie obowiązują dotychczasowe stawki opłat śmieciowych, które w przypadku gospodarstwa 1-osobowego wynoszą 10 złotych, w gospodarstwie 2-osobowym - 20 złotych, a w 3-osobowych i bardziej licznych - 25 złotych. Według nowych zasad, które będą obowiązywać od Nowego Roku, opłaty śmieciowe będą naliczane dla rodzin do i powyżej 4 osób, z uwzględnieniem kompostowników. W rodzinie 4-osobowej stawka będzie wynosić 14 złotych, ale jeśli korzysta się z kompostownika - 12 złotych od osoby. Gospodarstwa 5-osobowe i bardziej liczne będą płacić za odpady - 70 złotych, a w przypadku nieruchomości wyposażonych w kompostowniki - 60.
Nowe stawki zostały uchwalone zanim gmina poznała ostateczne koszty obsługi systemu, które będzie można określić dopiero po rozstrzygnięciu przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów od stycznia. Burmistrz Dziura ma jednak nadzieję, że szacunki okażą się właściwe i kolejne zmiany nie będą potrzebne, a w koszty będą bardziej sprawiedliwie rozłożone między wszystkich mieszkańców, także tych, którzy do tej pory unikali opłat.
Wprowadzenie nowego sposobu naliczania opłat oznacza, że właściciele nieruchomości będą musieli złożyć nowe deklaracje śmieciowe, które będą przyjmowane, także elektronicznie, prawdopodobnie w grudniu.
Podczas czwartkowej sesji radni wprowadzili do budżetu kilka inwestycji, które zostaną zrealizowane jeszcze w tym roku. Rada postanowiła m.in. przeznaczyć 10 tysięcy złotych na wymianę okien w budynku z mieszkaniami komunalnymi po byłym przedszkolu w Majdanie Nepryskim. Kolejne 20 tysięcy radni zabezpieczyli na modernizację oświetlenia drogowego, a 27 tysięcy zapisali na już wykonaną dokumentację i studium wykonalności, które były potrzebne do złożenia wniosku o przyznanie kolejnych unijnych dotacji na instalacje, wykorzystujące odnawialne źródła energii.