Z okazji obchodów Roku Czytelnictwa tematem przewodnim spotkania były zagadnienia dotyczące kształtowania kultury czytelniczej wśród dzieci i młodzieży oraz podejmowania w bibliotekach szkolnych różnorodnych działań w zakresie zachęcania młodych czytelników do sięgania po literaturę. Zwrócono także uwagę na najważniejsze założenia Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Podczas konferencji każdy z nauczycieli bibliotekarzy dzielił się swoimi doświadczeniami, prezentował różne formy i metody pracy z dziećmi oraz młodzieżą w bibliotece. Do najczęściej podejmowanych we wszystkich szkołach działań na rzecz rozwoju czytelnictwa i zainteresowania literaturą należą: konkursy czytelnicze, literackie oraz plastyczne, przedstawienia i teatrzyki na podstawie utworów klasyki dziecięcej i młodzieżowej, spotkania z ludźmi kultury - pisarzami i poetami oraz regionalistami, wystawy nowości wydawniczych, gazetki przybliżające sylwetki twórców literatury. W wielu bibliotekach działają Kluby Ciekawej Książki, Koła Przyjaciół Biblioteki, uczniowie angażują się w ogólnopolskie akcje, np. Cała Polska czyta dzieciom, odbywają się pogadanki i wieczory poetyckie oraz montaże słowno-muzyczne. Nauczyciele bibliotekarze realizują projekty edukacyjne dotyczące promocji literatury wśród dzieci i młodzieży, zapraszając często do współpracy innych nauczycieli.
Wszyscy bibliotekarze zgodnie podkreślili, że uczniowie bardzo chętnie odwiedzają biblioteki szkolne i angażują się we wszystkie proponowane przedsięwzięcia. Jednak dla zdecydowanej większości bibliotek problemem jest brak pieniędzy na zakup nowości wydawniczych dla dzieci i młodzieży, a posiadanie atrakcyjnego księgozbioru jest kluczem do sukcesu w zakresie rozwijania zainteresowań czytelniczych. Dużym problemem dla środowiska szkolnego, o którym rozmawiali bibliotekarze, jest w wielu przypadkach ograniczony czas pracy biblioteki, co bardzo niekorzystnie wpływa na przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły.
Podczas konferencji nauczyciele bibliotekarze dyskutowali również o miejscu biblioteki szkolnej w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Wszystkich mocno zaniepokoił fakt, że biblioteki szkolne zostały całkowicie pominięte w programie przygotowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mającym na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych społeczeństwa, wyposażanie bibliotek w sprzęt i przekazywanie środków pieniężnych na zakup zbiorów bibliotecznych. Wszystkie korzyści wynikające z założeń programu przeznaczone są dla bibliotek publicznych. Według środowiska nauczycielskiego jest to sytuacja niezrozumiała, a skutki wdrożenia programu z pominięciem bibliotek szkolnych nie odniosą pożądanych efektów. To właśnie w bibliotekach szkolnych dzieci rozpoczynają przygodę z książką, rozwijają pasje i zainteresowania czytelnicze oraz rozbudzają wyobraźnię. Biblioteki szkolne są pierwszymi po domowych zbiorach skarbnicami wiedzy, dlatego jest tak ważne, aby dzieci od jak najmłodszych lat miały kontakt z książką.
Organizatorzy zachęcali zaproszonych gości do częstszego wykorzystywania w codziennej pracy biblioterapeutycznej funkcji książki. Zwracali uwagę na fakt, że odpowiednio dobrana literatura ma ogromne oddziaływanie terapeutyczne. Przyczynia się do kształtowania pożądanych postaw i cech charakteru młodych ludzi, sprzyja prawidłowemu budowaniu poczucia własnej wartości i lepszemu rozumieniu otaczającego świata.
Podczas spotkania prezentowane były także materiały metodyczne dla nauczycieli bibliotekarzy w postaci książek i czasopism oraz licznych pomocy graficznych, które organizatorzy pozyskali dzięki współpracy z redakcjami: "Biblioteki w Szkole" i "Serwisu Nowoczesnego Bibliotekarza". Wszystkie zgromadzone materiały zostały przekazane nauczycielom do wykorzystania w bibliotece. Pani Anna Dobraczyńska przedstawiła również publikacje autorskie z zakresu metodyki pracy z dziećmi i młodzieżą ( Sześciolatek w bibliotece, Projekty edukacyjne w bibliotece, Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych oraz Ferie w bibliotece).
Udział w konferencjach metodycznych jest doskonałą formą doskonalenia zawodowego. Spotkania korzystnie wpływają na integrację środowiska, a możliwość podzielenia się własną wiedzą i doświadczeniem oraz dyskusja mają istotny wpływ na aktywność zawodową nauczycieli, ich motywację, zaangażowanie i chęć podejmowania różnych przedsięwzięć na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży.
Konferencja została zorganizowana po raz kolejny przez nauczycieli bibliotekarzy Liceum Ogólnokształcącego im. ONZ w Biłgoraju: Annę Dobraczyńską, Jadwigę Oleszek i Helenę Oleszczak.